O mateřské školce

"Proto budiž zlatým pravidlem, aby všechno bylo předváděno všem smyslům, kolika možno, totiž věci viditelné zraku, slyšitelné sluchu... a může-li být něco vnímáno více smysly, budiž předváděno více smyslům." 

J. A. Komenský

 

Jsme speciální mateřská škola s dlouholetou tradicí v péči o děti se sluchovým postižením a těžkými vadami řeči.

V naší MŠ se vzdělávají děti zpravidla od tří do šesti let s možností přijetí i mladších dětí, pokud vyžadují odbornou speciálně pedagogickou péči a není naplněna kapacita mateřské školy.

Prioritně se zaměřujeme na rozvoj komunikačních schopností. Naše práce je založená na prožitkovém učení, každodenní logopedické péči, uspokojování individuálních potřeb dětí a úzké spolupráci s rodiči.

Děti se vzdělávají v:

  1. logopedických třídách, kde poskytujeme péči dětem s těžkými vadami řeči (vývojová dysfázie, rozštěp patra - rtů, nemluvností, opožděným vývojem řeči, koktavostí, patlavostí, aj.)
  2. surdopedických třídách, kde poskytujeme péči dětem se sluchovým postižením (bez kompenzace sluchu, s kompenzací - sluchadla, kochleární implantát)
  • K rozvoji komunikačních dovedností dětí využíváme jak orální, tak totální komunikaci, a to vždy s ohledem na schopnosti dětí a přání rodičů.
 

Mateřská škola se nachází v klidné málo frekventované, ale přesto dobře dostupné a zeleni obklopené části Ostravy – Poruby. Je součástí komplexu budov základní školy, internátu, speciálně pedagogického centra a jídelny. Školní zahrada je rozlehlá, bohatá na zeleň a poskytuje dětem nejen možnost dostatečného pohybu, ale i pozorování živočichů, kteří zde žijí.

 

FILOZOFIÍ A ZÁMĚREM NAŠÍ MATEŘSKÉ ŠKOLY JE:

  1. Vzdělávání a rozvoj osobnosti dětí se sluchovým postižením a těžkými vadami řeči v láskyplném, podnětném a bezpečném prostředí, kde objevují a poznávají nové věci, které povedou k rozvoji jejich osobnosti.
  2. Hledání vhodných metod a postupů při výchovně vzdělávací práci, kterými můžeme těmto dětem co nejpřirozeněji a nejlépe přiblížit znalosti a dovednosti, které si mají osvojit.
  3. Co nejefektivnějšími způsoby výuky dovést děti na konci předškolního vzdělávání k tomu, aby v rozsahu svých osobních předpokladů získaly věku přiměřenou fyzickou i sociální samostatnost, zdravé sebevědomí a sebejistotu, schopnost být sama sebou a zároveň se přizpůsobit životu v sociální komunitě, v kulturní a multikulturní společnosti.
  4. Položit základy pro celoživotní učení i schopnost jednat v duchu základních lidských a etických hodnot, a to vše na úrovni individuálních schopností předškolních dětí vzhledem k jejich handicapu, jejich chápání a vidění světa s přirozenými životními souvislostmi a okolnostmi, v nichž dnešní dítě vyrůstá.
  5. Rozvoj povědomí dětí o přírodním a kulturním prostředí, kterým jsou obklopeny a vytvářením pozitivního vztahu k němu.
  6. Doplnit rodinnou výchovu, obohatit denní program dítěte a vytvořit podnětné prostředí podporující jeho celkový všestranně harmonický rozvoj.